Forskning

Det antages, at produkter, der indeholder nanopartikler (NP) får en stigende udbredelse. På grund af de sundhedsrisici, der er forbundet med udsættelsen for ultrafine partikler i udeluften, er der en frygt for, at industrielt fremstillede NP har tilsvarende effekter, hvorfor forsigtighedsprincippet bør anvendes.

SIDANA-projektet undersøger, 1) hvilke fysiske-kemiske egenskaber, som er afgørende for, hvorvidt industrielt fremstillede NP er sundhedsskadelige, og 2) hvad der sker med NP, når de kommer i kontakt med kroppens forsvarslinier, samt hvilke organer, der bliver påvirket. Resultater fra dyreforsøg vil blive sammenlignet med celleforsøg fra dyr og mennesker for bedre at kunne forudsige om nanopartiklerne vil have en effekt i mennesker.

Der vil især blive fokuseret på partiklernes mulige kræftfremkaldende og inflammatoriske egenskaber, samt de biologiske processer, der er involveret. Sidstnævnte er med henblik på at finde biokemiske markører, der kan bruges til at identificere NP’s mulige giftighed, samt at anvende disse markører til at undersøge, om vi bliver udsat for NP i arbejdsmiljø, via miljøet eller fra produkter, der indeholder NP. Samlet vil alle disse oplysninger blive brugt til karakterisering af risiko og etablering af sikre grænseværdier. Udviklingen af dette projekt vil også føre til begrænset anvendelse af forsøgsdyr i sikkerhedsvurderinger jvf.  3R-princippet.

Projektet er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og udføres som et samarbejde mellem Miljø- og Arbejdsmedicin og iNANO-centret på Aarhus Universitet samt den ledende kinesiske institution indenfor NP sikkerhed.