Seminar: Experiences with Evaluation of Projects Involving Whole Genome Sequencing

In 2013 the National Committee on Health Research Ethics defined new and more specific guide lines regarding whole genome sequencing. Professor dr.med. Thomas G. Jensen will talk about his experiences with evaluating such projects.

Info about event

Tuesday 24 November 2015,  at 13:15 - 15:00

Room 1453-415, Center for Bioetik og Nanoetik, Jens Chr. Skous Vej 3

Professor dr.med. & Head of department Thomas G Jensen

Professor dr. med Thomas G. Jensen, medlem af Den Nationale Videnskabsetiske komite fortæller om:
Erfaringer ang. vurdering af projekter, hvor helgenom sekventering indgår.

Der blev udstukket specifikke og nye retningslinjer ang. disse forsøg af Den Nationale Videnskabsetiske Komite i 2013 (se nedenfor).

Thomas G. Jensen er desuden Institutleder ved Institut for Biomedicin, Health, AU og medlem af det Etiske Rådgiverpanel for genomprojektet: GenomeDenmark

Efter oplægget vil Mette Ebbesen, leder af Center for Bioetik, komme med kort kommentar  ang. hvilke teoretiske etiske principper, der er i spil, hvis man for eksempel opdager uventede fund af mutationer hos forsøgspersonen, der kan medføre øget risiko for udvikling af cancer. Bør forsøgspersonen orienteres?

Tilmelding senest 17 november: meb@cas.au.dk

Center for Bioethichs and Nanoethnics