Aarhus University Seal

Elevopgaver

Spørgsmål til opslagene – de hurtige

Har du læst det, der står med småt (side 2)

  • Hvorfor kan det være en afgørende forskel inden for videnskaben, at vi kan designe ting i nano-størrelse?
  • Hvilke videnskaber benytter sig af nanoteknologien?
  • Hvorfra har nanovidenskaben fået sit navn?

Dine fingernegle vokser 1 nanometer i sekundet! (side 4)

  • Hvor stor (eller lille) er en nanometer?
  • Nævn eksempler på noget, der er så småt, at vi måler det i nanometer.
  • Hvor forsker man i nanoteknologi?

Old news. Småt er anderledes (side 6)

  • Forklar, hvad historien om det gamle drikkebærer har med nanoteknologi at gøre?
  • Hvorfor har nogle stoffer andre egenskaber end ellers, når de er i nano-størrelse?
  • Hvad er det, forskerne forsøger at gøre ved stofferne i nano-størrelse for at give dem nye egenskaber?

Hvordan kan vi overhovedet se noget så småt? (side 8)

  • Forklar, hvordan et STM-mikroskopet virker.
  • Nævn nogle eksempler fra fysik-/kemiundervisningen eller fra hverdagen, hvor en elektrisk strøm kan løbe,
  • uden at det foregår i en ledning?
  • AFM-mikroskopet virker uden strøm – hvorfor bruger man ikke blot det altid?

To små øvelser:

Se med dine hænder del I.

  • Mærk på en genstand (en a ppelsin, et krus eller lignende) under bordet, så du kun berører genstanden og ikke ser den. Brug dine taktile sanser til at forklare, hvad du mærker, og lav evt. en tegning af det, dine hænder føler. På den måde er du selv blevet til et STM.

Se med dine hænder del II.

  • Byg en lille Lego-model af 2-3 klodser. Giv den til din makker, der kun må bruge hænder til at aflæse figuren. Bed ham efterfølgende om at bygge en tilsvarende figur.

Har du hørt om syreregn? (side 10)

  • Når svovlen i olie frigøres, går den i en kemisk forbindelse med vand i luften. Find de kemiske symboler for svovl, ilt og vand. Kan du regne ud eller gætte, hvilken syre der dannes?
  • Syrers styrke måler vi i pH. Forklar, hvad du ved om pH-skalaen, og hvordan man måler en pH-værdi.
  • Hvordan har nanoteknologien afhjulpet syreregn?

Smarte biler med nanoteknologi (side 12)

  • Hvad er det, danske nano-forskere har fundet ud af, at man kan med al spildvarmen fra fx biler?
  • Hvor ville man ellers kunne bruge termo-elektriske anlæg, der kan producere strøm af varme?
  • Hvilke to egenskaber har termo-elektriske materialer?
  • Hvad kan nano-forskerne gøre for at forbedre termo-elektriske materialer?

Solens energi i stikkontakten (side 14)

  • Hvilke problemer er der med de silicium-solceller, som vi kender i dag?
  • Hvad har nano-forskerne gjort for at komme problemerne med den dyre solcelle til livs?
  • Prøv at forklare principperne i en solcelle.

Bukser, der aldrig bliver våde og altid er rene (side 16)

  • Forklar Lotus-effekten.
  • Forklar, hvordan en gekko kan kravle på vægge.
  • Hvilke opfindelser kan man lave ved at kopiere naturen – fx lotusbladene eller gekkoens tæer?

Når voksne leger med byggeklodser (side 18)

  • Hvad er DNA?
  • Hvorfor er det smart at bygge med netop DNA – og ikke andre stoffer?
  • Hvad kan opfindelsen med de selvbyggende byggeklodser bruges til?

Sådan snyder man kroppens forsvar (side 20)

  • Hvorfor er det mon svært at få medicin derhen i kroppen, hvor den skal virke?
  • Hvordan hjælper nano-partikler med at få medicinen ind i cellerne?
  • Undersøg og beskriv, hvordan kroppens immunforsvar virker.

Nano – er det farligt? (side 22)

  • Hvad gør man for at sikre sig, at nye nano-produkter ikke er farlige?
  • Kender du stoffer, som du bruger i hverdagen, og som er farlige?
  • Hvad synes du, at man bør gøre med nye opfindelser og produkter, der både er gode og farlige på samme tid?

Hvis du har spørgsmål til iNANOs formidlingsaktiviteter kontakt venligst besoegsservice@inano.au.dk.