Denne side hjælper dig med at finde information om hvordan du kan komme til at opleve livet som studerende inden du starter på universitetet. Vores besøgsservice tilbyder klassebesøg, hvor du og din klasse kan komme og besøge iNANO. Her kan I f.eks. prøve at arbejde i laboratoriet og udføre jeres egne forsøg, og der er også mulighed for at se Nanoshow, som er et interaktivt og lærerigt show, hvor nuværende studerende forklarer en masse om nanoscience. Du kan også bestille Nanoshow til at komme ud på din skole eller dit gymnasium. Alle typer besøg er gratis for folkeskoler, ungdoms- og læreruddannelser.
Det er muligt at skrive studieretningsopgave (SRO) eller studieretningsprojekt (SRP) på iNANO og du kan læse mere om mulighederne herunder. Desuden er der også en masse andre spændende aktiviteter som f.eks. studerende for en dag, hvor du kan prøve at være nanosciencestuderende for en dag.
Klik på krydset ud for den fane du er interesseret i for at læse mere om emnet.
iNANO tilbyder flere forskellige forløb af både hele og halve dage, som din gymnasie- eller folkeskoleklasse kan deltage i på universitetets område. Du kan vælge at se et NanoShow, at høre et oplæg om hvordan vi bruger nanoscience (se liste af oplæg nedenfor), at lave klasseøvelser i vores laboratorier, eller kombinere forskellige dele til et heldagsprogram. Læs mere om de enkelte tilbud længere nede på siden.
Nanoshow er et inspirerende og lærerigt foredrag om nanoscience, hvor eleverne inddrages i forsøg undervejs. Showet behandler emner som nano-supermaterialer, hvordan de fysiske kræfter virker på nano-skala og hvordan vi kan udnytte naturens design ved hjælp af nanoscience. I forbindelse med showet vil der typisk være rundvisning i iNANOs bygninger, så eleverne kan se de laboratorier og maskiner, der dagligt anvendes til vores topmoderne forskning. Et typisk program med Nanoshow og rundvisning varer 3 timer, og det kan således let kombineres med f.eks. en af vores klasseøvelser (se herunder), et besøg på et af universitetets museer (se mere på http://sciencemuseerne.dk/), eller et andet studie. Som udgangspunkt lægges programmet enten formiddag (kl. 9-12) eller eftermiddag (kl. 13-16), men det kan tilpasses dine ønsker, hvis du skriver en besked under bestillingen.
Titel m.m. | Nøgleord | Fag |
Bakteriers beskyttelsesrum: biofilm og bekæmpelse af disse med nye typer antibiotika | Bakterier, Implantater, Overflader, Antibiotika | Biologi, Bioteknologi |
Kunstige celler med syntetisk biologi: hvordan bruger man biomolekyler til at efterligne den naturlige, komplekse celle? v. ph.d.-studerende Isabella Nymann Westensee | Selvsamling, Nanomaterialer, Syntetiske celle-lignende enheder, Biomimetik, Bionisk væv | Biologi, Bioteknologi, Kemi |
Cellens molekylære nanovers: indblik i cellens molekyler og organisation på nanoskala, med nye elektronmikroskopimetoder v. Seniorforsker Thomas Boesen | Cellens molekyler, Elektronmikroskopi | Bioteknologi, Biologi, Kemi, Fysik |
Design af mRNA-vacciner og nanomedicin: fra RNA molekylets centrale rolle til design af RNA molekyler, der folder automatisk v Lektor Ebbe Sloth Andersen | DNA og RNA, Origami, RNA virus, Covid-19 vaccine, Nanoteknologi, Nanomedicin | Biologi, Bioteknologi, Kemi |
Fremtidens bæredygtige batterier: nye genopladelige batterier gennem blandt andet nanoteknologi v. Professor Dorthe Ravnsbæk | Genopladelige batterier, Bæredygtighed og genbrug, Nanomaterialer, Elektrokemi, Materiale struktur | Kemi, Fysik |
Grøn energi med nanoteknologi: nanoteknologiske løsninger og superkraftige mikroskoper til forståelse af kemiske processer i lagring af sol og vind-energi | Energiteknologi, Katalyse, Materialekemi, Mikroskopi, Nanopartikler | Fysik, Kemi |
Kan vi kurere hjernesygdomme?: Et foredrag om de molekylære og cellulære begivenheder, der sætter de skadelige processer i gang, og om mulige benspænd v. Professor Daniel Otzen | Protein, Sammenklumpning, Hjernesygdomme, Molekylær medicin | Bioteknologi, kemi |
Kemisk genanvendelse af plast og tekstiler: nye teknologier til nedbrydning og genbrug af plastik | Plastik, Polymerer, Genanvendelse, Organisk Kemi, Cirkulær økonomi | Kemi, Fysik |
Magneter findes overalt!: bedre magneter der kan blive nøglen til at gemme strøm v. Professor Mogens Christensen | Magnetisme, Materialefysik og -kemi, Kvantemekanik | Kemi, Fysik |
Nanostrukturers indflydelse på mad og drikke: Hvorfor temperes chokoladen? Hvad er den optimale struktur for fløjlsblød is og hvilken sammenhæng er der mellem nanopartikel-vækst og bruset i øl og sodavand? v. Adjunkt Espen Drath Bøjesen | Chokolade, Struktur, Krystaller, Tilstandsformer, Nano | Bioteknologi, Kemi, Fysik |
Verden i 3D: dyk ind i opbygningen af materialer fra knogler til batterier og COVID-19 inficerede lunger med tomografi v. Professor Henrik Birkedal | Materialers struktur, Naturens materialer, Knogler, Bio-inspirerede systemer, Røntgen afbildning | Bioteknologi, Biologi, Kemi, Fysik |
Det er muligt at tage din gymnasieklasse med i laboratoriet på iNANO og lave eksperimentelle øvelser. Øvelsen tager 3 timer for AFM og Grätzelsolceller, mens DNA origami kan vælges hhv med og uden visualisering af nano-objekterne til 3 eller 6 timer. Øvelserne omhandler nogle af de mest centrale teknikker og emner inden for nanoscience. På nuværende tidspunkt udbyder iNANO 3 øvelser, som du kan læse om herunder.
Grätzel-cellen er en type solcelle, som er baseret på planters fotosyntese og måske kan fungere som et billigt og mere fleksibelt alternativ til traditionelle Si-baserede solceller. I øvelsen bygger eleverne selv solceller ved hjælp af dagligdags materialer som termoglas, grafit, bærsaft og TiO2-nanopartikler, som bruges som hvidt farvestof i en lang række kommercielle produkter. Herefter testes og evt. karakteriseres solcellerne.
Der opnås viden om solceller som fornybar energikilde, halvledere, eksitation af elektroner, elektrondonor/acceptor, elektriske kredsløb.
Forudsætninger: Fysik eller kemi på mindst B-niveau.
Øvelsesvejledningen for solcelle-øvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO. Læs mere om Grätzel-cellen i hæftet Nanoteknologi - 12 historier om den nyeste danske nanoforskning samt se videoen som beskriver øvelsen trin for trin.
Et atomart kraft mikroskop (AFM) gør det muligt at "se" meget små detaljer - helt ned til enkelte atomer - på en overflade. Efter en introduktion til AFM'ets virkemåde og anvendelser skal eleverne selv betjene et AFM og bruge dette til at studere overfladen af f.eks. en CD eller prøver de selv har medbragt. I løbet af øvelsen opsamler eleverne en række billeder som efterfølgende analyseres. F.eks. kan størrelsen af en enkelt "bit" samt linjebredden på en CD bestemmes og evt. sammenlignes med de tilsvarende størrelser på en DVD. Vi anvender øvelsesudstyret EasyScan fra Nanosurf™ anskaffet fra Schaefer Technologie Gmbh.
Der opnås viden om vekselvirkninger, kemiske bindinger, Van der Waals kræfter, London bindinger, magnetiske og elektrostatiske kræfter, piezo-elektrisk effekt, datakapacitet, binær kode og bits vs. bytes.
Forudsætninger: Fysik højniveau, evt. elever fra 2.g
Øvelsesvejledningen for AFM-øvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO.
Formålet med øvelsen er at fremstille nano-objekter vha. DNA-selvsamling. Ved DNA-selvsamling udnytter man DNAs evne til at baseparre selektivt og kraftigt, til at bygge objekter som kræft-sensorer, nano-kasser eller nano-delfiner. De fremstillede DNA-objekter analyseres for deres struktur og funktion vha. elektroforese mobilitetsskift assay (EMSA) og der gives en introduktion til Atomar Kraft Mikroskopi (AFM), som kan bruges til at visualisere nano-objekterne. Du kan enten vælge at holdet selv skal tage AFM billederne, hvilket betyder at øvelsen tager 5-6 timer, eller at holdet ser præ-fabrikerede billeder af de samme nano-objekter, hvilket skærer øvelsestiden ned til 3 timer. Hvis øvelsen laves i forbindelse med Nanoshow, vil det altid være med præ-fabrikerede billeder, med mindre der specifikt ønskes andet - i så fald kan dette skrives under "Kommentarer" under bookingen.
Der opnås viden om DNA, dobbelt spiralstruktur, baseparring, hybridisering, smeltetemperatur, termodynamik, selvsamling og Atomar Kraft Mikroskopi (AFM).
Forudsætninger: Biologi, bioteknologi eller kemi på mindst B-niveau.
Øvelsesvejledningen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO, og kan findes her: 3 timers DNA origami øvelse og 6 timers DNA origami øvelse.
Nanoshow er et inspirerende og lærerigt foredrag om nanoscience, hvor eleverne inddrages i forsøg undervejs. Showet behandler emner som nano-supermaterialer, hvordan de fysiske kræfter virker på nano-skala og hvordan vi kan udnytte naturens design ved hjælp af nanoscience. Hvis du ikke har mulighed for at tage din klasse med på iNANO for at opleve dette, kan du i stedet bestille Nanoshow til at besøge din skole eller dit gymnasium. Showets længde kan tilpasses dine ønsker (normalt mellem 1-2 timer), så der f.eks. er mulighed for at lave shows for flere klasser. Det er mest optimalt for showet at have omkring 20 elever ad gangen.
Vi tilbyder muligheden for at elever i 3.g på STX/HTX/HF kan komme og lave et projekt/øvelse i forbindelse med deres studieretningsprojekt (SRP) og studieområdeprojekt (SOP). Øvelserne er en modificeret udgave af vores besøgsservice-øvelser, som vi til daglig udbyder til hele klasser, og øvelserne er beskrevet nedenfor. Det eksperimentelle arbejde varer 1 dag (ca. 5-8 timer) for hvert enkelt projekt.
Vil du lave et af vores SRP/SOP-projekter er du meget velkommen til at følge dette link og udfylde formularen. Når du har trykket send modtager vi en email med dit ønske om øvelse og dato. Derefter tager vi hurtigst muligt kontakt til dig med afklaring omkring hvorvidt det kan lade sig gøre på det ønskede tidspunkt.
Grätzel-cellen er en type solcelle, som er baseret på planters fotosyntese og måske kan fungere som et billigt og mere fleksibelt alternativ til traditionelle Si-baserede solceller. I øvelsen bygger eleverne selv solceller ved hjælp af dagligdags materialer som termoglas, grafit, bærsaft og TiO2-nanopartikler, som bruges som hvidt farvestof i en lang række kommercielle produkter. Herefter testes og karakteriseres solcellerne.
I SRP øvelsen anvendes herefter videnskabelig metode til at modificere/variere mindst en af solcellens komponenter efter elevens eget valg, hvorefter solcellerne karakteriseres igen, så eventuelle forbedringer/forværringer af solcellens nyttevirkning kan diskuteres. Modifikationer kunne være på: Farvestof (optik: elektromagnetiske spektrum og absorption), grafit-lag (kontaktflader og homogenitet, evt. skyggeeffekter), TiO2 krystalform (krystaller: polymorfer, røntgen diffraktion), TiO2-lag (coating teknik, tykkelseseffekter).
Der opnås viden om solceller som fornybar energikilde, halvledere, eksitation af elektroner, elektrondonor/acceptor, elektriske kredsløb.
Forudsætninger: Fysik eller kemi på mindst B-niveau.
Øvelsesvejledningen for solcelleøvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO. Læs mere om Grätzel-cellen i hæftet Nanoteknologi - 12 historier om den nyeste danske nanoforskning samt se videoen som beskriver øvelsen trin for trin.
Et atomart kraft mikroskop (AFM) gør det muligt at "se" meget små detaljer - helt ned til enkelte atomer - på en overflade. Efter en introduktion til AFM'ets virkemåde og anvendelser skal eleverne selv betjene et AFM og bruge dette til at studere overfladen af f.eks. en CD eller en prøve elever selv har medbragt. I løbet af øvelsen opsamler eleverne en række billeder som efterfølgende analyseres. F.eks. kan størrelsen af en enkelt "bit" samt linjebredden på en CD bestemmes og evt. sammenlignes med de tilsvarende størrelser på en DVD. Vi anvender øvelsesudstyret EasyScan fra Nanosurf™ anskaffet fra Schaefer Technologie GmbH.
Der opnås viden om vekselvirkninger, kemiske bindinger, Van der Waals kræfter / London bindinger, magnetiske og elektrostatiske kræfter, datakapacitet, binær kode og bits vs. bytes, piezo-elektrisk effekt.
Forudsætninger: Fysik på A-niveau
Øvelsesvejledningen for AFM-øvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO.
Formålet med øvelsen er at fremstille nano-objekter vha. DNA-selvsamling. Ved DNA-selvsamling udnytter man DNAs evne til at baseparre selektivt og kraftigt til at bygge objekter som kræft-sensorer, nano-kasser eller nano-delfiner. De fremstillede DNA-objekter analyseres for deres struktur og funktion vha. elektroforese mobilitetsskift assay (EMSA), og der laves enkelt-molekyle billeder med Atomar Kraft Mikroskopi (AFM).
Der opnås viden om DNA, dobbelt spiralstruktur, baseparring, hybridisering, smeltetemperatur, termodynamik, selvsamling, kemisk syntese af DNA.
Forudsætninger: Biologi, bioteknologi eller kemi på mindst B-niveau.
Øvelsesvejledningen for DNA origami øvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO.
På AUs side om gymnasierettede aktiviteter finder du som lærer information om, hvordan du tilmelder enkelte elever til talentprogrammer som Forskerspirer eller SubUniversity, hvordan du får besøg af Det Rullende Universitet og hvilke andre tilbud der findes på AU til klasserelaterede aktiviteter. Læs mere på AU - samarbejde med skoler og gymnasier.
Som gymnasieelev kan du blandt andet finde information om, hvordan du kan blive studerende for en dag på uddannelsen i nanoscience, komme i studiepraktik eller hvordan man søger ind på studiet. Læs mere på Vær nysgerrig på Aarhus Universitet.
Som folkeskoleelev kan du komme i erhvervspraktik på 3 forskellige naturvidenskabelige uddannelser - heriblandt nanoscience. Læs mere på erhvervspraktik på Aarhus Universitet.
Hvis du har spørgsmål til iNANOs formidlingsaktiviteter kontakt venligst besoegsservice@inano.au.dk.