Tag din STX-/HTX-/HF-klasse med i laboratoriet på iNANO og lave eksperimentelle øvelser. Øvelsen tager 3 timer for AFM og Grätzelsolceller, mens DNA origami kan vælges hhv med og uden visualisering af nano-objekterne til 3 eller 6 timer. Øvelserne omhandler nogle af de mest centrale teknikker og emner inden for nanoscience. På nuværende tidspunkt udbyder iNANO 4 øvelser, som du kan læse om herunder.
Vi kan have 25 elever ad gangen i øvelseslokalet. Kommer I flere end det har vi af og til delt eleverne op i to spor, hvor vi har kørt en øvelse om formiddagen og en øvelse om eftermiddagen.
Vi tilbyder muligheden for at elever i 3.g på STX/HTX/HF kan komme og lave et projekt/øvelse i forbindelse med deres studieretningsprojekt (SRP) og studieområdeprojekt (SOP). Øvelserne er en modificeret udgave af vores besøgsservice-øvelser, som vi til daglig udbyder til hele klasser. Det eksperimentelle arbejde varer 1 dag (ca. 5-8 timer) for hvert enkelt projekt.
Har du/I selv en idé til øvelse/eksperiment hos en af vores forskere, så tag endelig fat i os. Så finder vi ud af om det kan lade sig gøre.
Forskere:
Forskningsområder:
(Klik for at se beskrivelse, relevante fag m.m.)
BEMÆRK! Hvorvidt ønsket om en specifik øvelse kan efterkommes på et givent tidspunkt afhænger af person- og lokaleressourcer. Ræk ud til os og hør om mulighederne ved at skrive til os på besoegsservice@inano.au.dk.
Grätzel-cellen er en type solcelle, som er baseret på planters fotosyntese og måske kan fungere som et billigt og mere fleksibelt alternativ til traditionelle Si-baserede solceller. I øvelsen bygger eleverne selv solceller ved hjælp af dagligdags materialer som termoglas, grafit, bærsaft og TiO2-nanopartikler, som bruges som hvidt farvestof i en lang række kommercielle produkter. Herefter testes og evt. karakteriseres solcellerne.
Der opnås viden om solceller som fornybar energikilde, halvledere, eksitation af elektroner, elektrondonor/acceptor, elektriske kredsløb.
Forudsætninger: Fysik eller kemi på mindst B-niveau.
Der er mulighed for at lave en udvidet version af øvelsen, som varer 5-8 timer.
Her er en tillægsvejledning til vejledningen der linkes til ovenfor, som bruges i forbindelse med afvikling af den udvidede version af øvelsen.
Klassebesøg: 3-3,5 timer
Udvidet version v. SRP/SOP: 5-8 timer
Formålet med øvelsen er at fremstille nano-objekter vha. DNA-selvsamling. Ved DNA-selvsamling udnytter man DNAs evne til at baseparre selektivt og kraftigt, til at bygge objekter som kræft-sensorer, nano-kasser eller nano-delfiner. De fremstillede DNA-objekter analyseres for deres struktur og funktion vha. elektroforese mobilitetsskift assay (EMSA) og der gives en introduktion til Atomar Kraft Mikroskopi (AFM), som kan bruges til at visualisere nano-objekterne. Du kan enten vælge at holdet selv skal tage AFM billederne, hvilket betyder at øvelsen tager 5-6 timer, eller at holdet ser præ-fabrikerede billeder af de samme nano-objekter, hvilket skærer øvelsestiden ned til 3 timer. Hvis øvelsen laves i forbindelse med Nanoshow, vil det altid være med præ-fabrikerede billeder, med mindre der specifikt ønskes andet - i så fald kan dette skrives under "Kommentarer" under bookingen.
Der opnås viden om DNA, dobbelt spiralstruktur, baseparring, hybridisering, smeltetemperatur, termodynamik, selvsamling og Atomar Kraft Mikroskopi (AFM).
Forudsætninger: Biologi, bioteknologi eller kemi på mindst B-niveau.
Klassebesøg:
Udvidet version v. SRP/SOP:
Nanobiosensorer finder I blandt andet i antigentesten, som I kunne bruge derhjemme til at detektere COVID-19 smitte. I det hele taget er nanobiosensorer blevet et vigtigt redskab, der i forskellige afskygninger bruges til hurtig og effektiv detektion af f.eks. patogener, sygdomme, genetiske lidelser, screening for medicin/stoffer m.m. Her på iNANO får I muligheden for at lave jeres egen sensor baseret på guldnanopartikler, som vi vil bruge til at detektere forskellige biomolekyler og stoffer.
Der opnås viden om: Biopolymerer, metal-nanopartikler, nanopartikler, peptider og proteiner
Forudsætninger: Fysik, kemi eller bioteknologi på mindst B-niveau.
Klassebesøg: 2 timer
Udvidet version v. SRP/SOP: Kontakt os for at høre mere.
Et atomart kraft mikroskop (AFM) gør det muligt at "se" meget små detaljer - helt ned til enkelte atomer - på en overflade. Efter en introduktion til AFM'ets virkemåde og anvendelser skal eleverne selv betjene et AFM og bruge dette til at studere overfladen af f.eks. en CD eller prøver de selv har medbragt. I løbet af øvelsen opsamler eleverne en række billeder som efterfølgende analyseres. F.eks. kan størrelsen af en enkelt "bit" samt linjebredden på en CD bestemmes og evt. sammenlignes med de tilsvarende størrelser på en DVD. Vi anvender øvelsesudstyret EasyScan fra Nanosurf™ anskaffet fra Schaefer Technologie Gmbh.
Der opnås viden om vekselvirkninger, kemiske bindinger, Van der Waals kræfter, London bindinger, magnetiske og elektrostatiske kræfter, piezo-elektrisk effekt, datakapacitet, binær kode og bits vs. bytes.
Forudsætninger: Fysik højniveau, evt. elever fra 2.g
Øvelsesvejledningen for AFM-øvelsen forventes gennemgået inden fremmøde ved iNANO.
Klassebesøg:
Udvidet version v. SRP/SOP:
Hvis du har spørgsmål til iNANOs formidlingsaktiviteter kontakt venligst besoegsservice@inano.au.dk.